Vzpomínka na plavby osobních lodí z Prahy do Mělníka

Od padesátých do sedmdesátých let dvacátého století existovala pravidelná plavební linka „Praha-Mělník“, která byla oblíbenou výletní trasou. V sedmdesátých letech se již uskutečňovaly pouze plavby na tradiční „Mělnické vinobraní“. Poslední slavnostní jízda parníku „Vltava“ byla v roce 1988. Po pauze, která trvala celých 11 let, byla trať na Mělník znovu obnovena díky soukromému zájmu kpt. Karla Mikšovského. Ten si vzal historický kolesový parník „Vltava“ do pronájmu a začal obnovovat zašlou slávu této výletní linky jako soukromník. Po nějakém čase, z důvodu velkého zájmu cestujících, se k jeho lince přidala PPS a.s. a na tuto linku poslala druhý historický kolesový parník „Vyšehrad“. Oba parníky pluly vždy plně obsazené (450 osob), „Vltava“ bývala doslova „narvaná“. Při doplutí parníku do Mělníka se ještě uskutečnila hodinová projížďka pro místní obyvatele (cca 200 osob).

Původně se odjíždělo z Prahy v 7 hodin od Libeňského mostu v Holešovicích, ne jako dnes od Palackého mostu. Do Mělníka přijížděly parníky pokaždé v pravé poledne, to když hodiny na kostele v Mělníce tloukly dvanáctou hodinu, jak vzpomínají staří kapitáni. Na této lince jezdil parník „Praha“, který byl na svou dobu nejrychlejším parníkem. Od roku 1971, kdy byla „Praha“ vyřazena z provozu se parníky střídaly. V posledních letech byly na tuto linku nasazovány motorové lodě, ty však postupně ztrácely na oblibě a často se vracely s velkým zpožděním.
Stanice:

Dříve – Praha-Libeňský most, Čechův most, Štvanice, Trója, Roztoky, Kralupy, Nelahozeves, Vraňany, Mělník.

Dnes – Praha-Rašínovo nábřeží, Trója, Mlčechvosty, Mělník.
Při slavnostní jízdě 31.7.1999 byla ve stavbě obousměrná stanice Čechův most.

Orientační časový přehled

Palackého most odjezd 7.00, Mělník příjezd 13.00. Zpět z Mělníka odjezd v 15.30, Praha příjezd 21.30, většinou však s hodinovým zpožděním. To dříve nebylo, protože osobní loď jedoucí podle jízdního řádu měla v plavebních komorách přednost před dopravou nákladní. Dnes už tomu tak není.

Plavební komory

Smíchov, Štvanice, Podbaba, Roztoky, Dolánky, Miřejovice

Zajímavost

V úseku Vraňany-Mělník je na levém břehu řeky Laterární kanál. Má délku 10 km, šířku u hladiny 22 m a u dna 16 m. Kanál je uměle vyvýšený. Pluje se tedy „nad zemí“, mnohem výš než jsou okolní vesnice, pole, cesty.

Kpt. OLD Karel Mikšovský
kult. referent a archivář spolku Vltavan v Praze